در باره اولین جمعآوری مصحف، پس از رحلت رسول اکرم6، دو دیدگاه اصلی وجود دارد که مبتنی بر دو دسته از روایات است: نخست، دیدگاه مشهور و چه بسا اتفاق شیعی، از جمله آیةالله معرفت; که این جمع را به امیر مؤمنان7 نسبت میدهد و دوم، دید گاه مشهور اهل سنت که آن را به ابو بکر نسبت میدهد و سعی میکند روایات مربوط به مصحف امیر مؤمنان را مخدوش جلوه داده و یا به توجیه آنها بپردازد.
این مقاله به بررسی روایات مرتبط با موضوع جمعآوری علی7 پرداخته و سپس مستندات دیدگاه مشهور اهل سنت، به ویژه زرقانی را در باره تقدم مصحف ابو بکر نقد میکند و به این نتیجه میرسد که با توجه به روایات و گزارشهای شیعه و اهل سنت، اولین مصحف علی الاطلاق، مصحف حضرت علی7 است و تردیدها و توجیههای اهل سنت توانی مخدوش کردن آن ندارد. همچنین مشخص میشود که بر خلاف نظر زرقانی، مصحف ابو بکر هیچ ویژگی منحصر به فردی ندارد تا باعث ممتاز شدن و تقدم آن گردد و این احتمال تقویت میگردد که مصحف مذکور، مصحفی شخصی برای خلیفه بوده است.
بهجت پور, عبدالکریم, & بهجت پور, زهرا. (1393). بررسی و نقد دیدگاه زرقانی در بارۀ تقدم مصحف ابو بکر بر مصحف امیرمؤمنانبا تأکید بر دیدگاه آیة الله معرفت. تفسیر اهل بیت علیهم السلام, 2(1), 65-82.
MLA
عبدالکریم بهجت پور; زهرا بهجت پور. "بررسی و نقد دیدگاه زرقانی در بارۀ تقدم مصحف ابو بکر بر مصحف امیرمؤمنانبا تأکید بر دیدگاه آیة الله معرفت". تفسیر اهل بیت علیهم السلام, 2, 1, 1393, 65-82.
HARVARD
بهجت پور, عبدالکریم, بهجت پور, زهرا. (1393). 'بررسی و نقد دیدگاه زرقانی در بارۀ تقدم مصحف ابو بکر بر مصحف امیرمؤمنانبا تأکید بر دیدگاه آیة الله معرفت', تفسیر اهل بیت علیهم السلام, 2(1), pp. 65-82.
VANCOUVER
بهجت پور, عبدالکریم, بهجت پور, زهرا. بررسی و نقد دیدگاه زرقانی در بارۀ تقدم مصحف ابو بکر بر مصحف امیرمؤمنانبا تأکید بر دیدگاه آیة الله معرفت. تفسیر اهل بیت علیهم السلام, 1393; 2(1): 65-82.